5 z którymi musisz się zmierzyć podczas rzucania palenia

0
84

Z roku na rok coraz więcej osób decyduje się rzucić palenie. Jest to pierwszy krok do zachowania zdrowych płuc i uwolnienia się od nałogu, jednak w trakcie tego procesu można napotkać się kilka nieprzyjemnych sytuacji, z którymi przyjdzie nam się zmierzyć. Oto pięć z nich.

1.      Głód nikotynowy

Nikotyna jest substancją uzależniającą, dlatego jej odrzucenie organizm traktuje jak sytuację zagrożenia. Nikotyna pozwala nam bowiem pozornie rozładować emocje i uspokoić stres, lecz w praktyce jej działanie jest bardzo krótkotrwałe. Ciało palacza bardzo boleśnie odczuwa brak nikotyny, traktuje ją bowiem jak coś niezbędnego do życia. Objawy głodu nikotynowego, to:

  • rozdrażnienie,
  • bóle głowy,
  • trzęsące się ręce,
  • brak koncentracji.

Na szczęście głód nikotynowy można minimalizować za pomocą leków. Przykładowo kuracja Desmoxanem z pewnością pomoże osobie uzależnionej poradzić sobie z efektami ubocznymi odstawienia nikotyny. Desmoxan to ogólnodostępny lek sprzedawany bez recepty, którego działanie polega na uwalnianiu substancji czynnej o nazwie cytyzyna. Cytyzyna w Desmoxanie działa na organizm palacza podobnie jak nikotyna, jednak nie jest w żaden sposób szkodliwa ani uzależniająca. Dzięki regularnemu stosowaniu leków z cytyzyną można całkowicie pozbyć się uczucia głodu nikotynowego.

2.      Uzależnienie fizyczne i psychiczne

Nikotyna wpływa na pobudzenie organizmu podnosząc ciśnienie krwi. Gdy z niej rezygnujemy, możemy odczuwać brak pobudzenia i koncentracji, przez co trudniej nam wykonywać nawet codzienne czynności. Stąd też głód nikotynowy ma wymiar zarówno fizyczny, jak i psychiczny. Rzucając palenie zdajemy sobie sprawę z tego, że nie znaliśmy innych sposobów na uspokojenie się, a rytuał odpoczynku powiązaliśmy z sięganiem po papierosa. Rozwiązaniem jest zastosowanie odpowiednich leków dla rzucających palenie oraz znalezienie innych sposobów na rozładowanie emocji.

3.      Zapach papierosów

Rzucając palenie wyostrza nam się węch, przez co mamy wrażenie, że wszędzie czujemy dym tytoniowy. Oczywiście nie pozostaje to bez wpływu na nasze samopoczucie – zaczynamy tęsknić za papierosem, a sama woń dymu działa bardzo drażniąco nie tylko na nasze nozdrza, ale i na psychikę. Myślimy, że wszyscy chcą dookoła palą (choć wcześniej tego nie zauważaliśmy) i zapalając papierosa w naszej obecności chcą nam zrobić na złość.

4.      Uciążliwe pytania

Problem ten dotyczy szczególnie wieloletnich palaczy, którzy postanowili zerwać z nałogiem. Rodzina, znajomi czy koledzy z pracy mogą zadawać trudne pytania, np. dlaczego właśnie teraz rzucamy palenie, jaki jest tego powód itp. Większość pytań ma na celu zaspokojenie ciekawości bądź nawet realną troskę o nasze zdrowie, jednak jeśli jest ich dużo to mogą być powodem dużego zdenerwowania. Rzucając palenie próbujemy nie myśleć o papierosach, natomiast gdy jesteśmy bombardowani pytaniami, nie jest to proste.

5.      Zachowanie silnej woli

Pierwsze kilka tygodni, podczas których nie sięgamy już po papierosa, jest najtrudniejszych. Przede wszystkim osoby z naszego otoczenia, szczególnie palacze, muszą przyzwyczaić się do faktu, że nie sięgamy już po papierosy. Zachowanie silnej woli bywa trudne z dwóch powodów: towarzyszy nam głód nikotynowy oraz jesteśmy zachęcani do wyjścia na chociaż jednego papierosa. Trudna sytuacja w pracy czy w domu może dodatkowo osłabiać naszą psychikę. Warto pamiętać, że podczas rzucania palenia nie ma miejsca na drobne odstępstwa, na przykład na jednego papierosa raz na tydzień. Skuteczne rzucanie nałogu to trwałe wyrzeczenie się papierosów, nawet jeśli kuszą one z każdej strony.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here