Prowadzenie bloga dla wielu osób to sposób na podzielenie się swoim zdaniem czy doświadczeniami. Część osób prowadzi bloga, gdyż chce stać się influencerami, a pewna grupa z nich założyła blog jedynie w celu zarabiania pieniędzy. Niezależnie od tego, w jakim celu prowadzimy bloga oraz jak duży jest to blog, na każdym etapie jego rozwoju możemy zarabiać pieniądze i monetyzować swoją popularność. Jakie zatem są sposoby zarabiania na blogu? Najciekawsze opcje przedstawiamy poniżej.
Reklamy Google Ads
Pierwszym i jednym z najprostszych sposobów na zarabianie na blogu jest zarabianie na reklamach. W sieci istnieje wiele programów, w których możemy się zarejestrować i wynająć miejsce na naszym blogu. Najpopularniejszym jest Google Adsense. To program reklamowy, w którym z jednej strony klienci wykupują wyświetlanie reklam na blogach i stronach internetowych, a z drugiej strony my możemy wypożyczyć za opłatą miejsce na swoim blogu. Wszystkie systemy reklamowe działają w podobny sposób. Po rejestracji w danym programie, umieszczamy baner np. w sekcji bocznej czy górnej na blogu, w którym wyświetlane są reklamy. Google lub inny program dzieli się z nami swoimi zyskami. Reklamy nie są najbardziej dochodową metoda zarabiania na blogu, ale też nie wymagają od nas poświęcenia czasu czy jakiejkolwiek ingerencji. Po uruchomieniu reklam wystarczy jedynie czekać i zbierać zarobione pieniądze. Ta metoda sprawdza się szczególnie dobrze, jeśli mamy poczytnego bloga z dużym ruchem i dużą ilością osób odwiedzających witrynę.
Afiliacja i polecanie produktów
Jednym z najlepszych sposobów na zarabianie na swoim blogu jest afiliacja. To polecanie produktów innych firm i marek. Jeśli produkt zostanie zakupiony przez naszego czytelnika, my otrzymujemy prowizję. Obecnie w sieci istnieje wiele programów afiliacyjnych. Mogą one obejmować produkty z różnych kategorii np. kursy czy kosmetyki lub być ukierunkowane na jedną dziedzinę np. finanse. Wybierając finansowy program afiliacyjny, polecać będziemy konta bankowe, pożyczki czy ubezpieczenia. Po rejestracji w programie afiliacyjnym, oraz wyborze odpowiedniego produktu, wystarczy umieścić wygenerowany baner lub link na swoim blogu w widocznym miejscu. Jeśli nasz czytelnik zainteresuje się ofertą oraz kliknie w link i założy np. konto bankowe, my dostaniemy prowizje. Sumy prowizji różnią się w zależności od typu oferty, kategorii czy programu afiliacyjnego. Mogą one wynosić od kilku nawet do kilkuset złotych za pozyskanie jednego klienta. Produkty finansowe są jednymi z najlepiej opłacanych i za kliknięcie w ofertę przez czytelnika z naszego bloga możemy otrzymać nawet ok. 100 zł.
Influencer Marketing i wpisy sponsorowane
Kolejnym sposobem na zarabianie pieniędzy na blogu jest influencer marketing oraz umieszczenie artykułów sponsorowanych. Influencerzy to osoby znane, rozpoznawalne oraz mające grono swoich fanów — odbiorców. Wzmian za opłatę, rekalmują oni marki oraz firmy czy produkty, tworząc np. odpowiednie materiały. Im większa popularność i liczba fanów influencera, tym większe stawki za przeprowadzenie testu produktu w swoich materiałach czy jego polecenie. Mając zatem bloga, możemy zarejestrować się na portalu dla influencerów lub samodzielnie szukać sponsorów. W zamian możemy tworzyć materiały, promujące pewne produkty z naszej kategorii otrzymując pieniądze.
Podobnym sposobem jest umieszczanie na własnym blogu tekstów sponsorowanych. Są to teksty przygotowane przez firmy, marki czy reklamodawców. Teksty takie są merytorycznymi i tematycznymi wpisami, ale w swojej treści zawierają polecenie danej marki lub link do strony w sieci. Celem tych artykułów jest nakłonienie czytelnika, aby przeszedł na taką witrynę i skorzystał z oferty marki. Umieszczanie takich tekstów to zaoferowanie ciekawego wpisu czytelnikom oraz możliwość zarobienia pewnych pieniędzy.
Napiwki i patronat
Ciekawym i coraz popularniejszym sposobem na zarabianie na blogu jest proszenie o napiwki lub patronat. Są to formy przypominające dawanie napiwków kelnerowi w restauracji, choć w przypadku bloga widzowie mogą tak wspierać nas i okazywać zadowolenie z bloga. Napiwki swój początek mają wśród graczy i widzów, którzy oglądali transmisję rozgrywki w sieci. Dawali oni drobne sumy swoim ulubionym graczom. Obecnie napiwki funkcjonują też poza środowiskiem graczy m. in. na YouTube czy właśnie wśród osób prowadzących blogi i projekty. Istnieje nawet sporo stron, które zajmują się przyjmowaniem napiwków. Po rejestracji w takim serwisie wybieramy możliwości przekazywania napiwków nam przez odbiorców. Może być to np. sms premium, kod paysafecard, przelew, blik czy płatność kartą. Wygenerowany baner możemy wstawić na naszego bloga w widocznym miejscu i poprosić czytelników i wsparcie projektu. Środki uzbierane przez serwis możemy wypłacić na swoje konto, pomniejszone o prowizję pośrednika.
Nieco wyższą i bardziej zaawansowaną opcją napiwków jest patronat — patronite. pl. Jest to serwis, który umożliwia założenia konta i proszenie użytkowników o pomoc w prowadzeniu projektu. Ma on bardziej zobowiązującą formę od napiwków, gdyż co miesiąc osoby decydujące się na współpracę regularnie przekazują nam pewne sumy pieniędzy. My w zamian możemy oferować im konkretne profity np. niepublikowane materiały nagrody itp. Tylko od nas zależy, w jakiej formie ustalimy patronat i co zaoferujemy w zamian. Możemy np. ustalić mniejszą sumę bez nagród, a większe kwoty z pamiątkami z podróży czy pocztówkami, jeśli prowadzimy bloga podróżniczego.
Sprzedaż swoich produktów
Jeśli prowadzimy bloga i mamy swoich odbiorców, możemy również zaproponować im różne produkty i sprzedawać je na własnej witrynie. Możemy stworzyć specjalną zakładkę lub umieścić baner wprost do portalu sprzedażowego. To, co możemy sprzedawać, zależy jedynie od nas samych. Mogą być to kursy, konsultacje, e-booki, materiały premium lub zwykłe produkty. Możemy też reklamować swój własny sklep internetowy, w którym sprzedajemy produkty niezwiązane z tematyką bloga, choć najlepszym rozwiązaniem będzie promowanie wśród czytelników produktów tematycznych — którymi są już wstępnie zainteresowani. Na blogu przeważnie mamy dużo wolnego miejsca, więc warto wykorzystać je, aby zmaksymalizować zyski naszego sklepu lub sprzedawać nowy produkt.