Odrzucenie płatności kartą płatniczą — Przekonaj się, z jakich powodów może zostać odrzucona Twoja płatność kartą!

0
2433

Płacenie kartą płatniczą jest dziś tak popularne, jak gotówka, a w niektórych krajach np. Skandynawskich udział tej formy płatności przekracza 50%. Przerwanie przykładamy kartę do terminala w nadziei, że bezproblemowo i szybko dokonamy płatności oraz wyjdziemy ze sklepu. W rzeczywistości nie zawsze tak się dzieje i czasami transakcja zostanie odrzucona. W tym momencie dopadają nas najczarniejsze myśli, że zostaliśmy okradzeni lub w wyniku błędu zniknęły wszystkie nasze pieniądze z konta. W zdecydowanej większości przypadków tak nie jest. Poniżej prezentujemy najczęstsze powody odrzucenia transakcji karta płatniczą.

Brak internetu w terminalu i bankomacie

Pierwszym i zdecydowanie najczęstszym powodem odrzucania płatności kartą jest brak internetu w terminalu bądź bankomacie. Urządzenia te działają w oparciu o internet i sprawdzają, czy na naszym koncie znajduje się odpowiednia ilość gotówki. Jeśli terminal lub bankomat straci zasięg i internet w trakcie wykonywania operacji, urządzenia nie będą mogły wysłać do banku wszystkich danych o płatności i jej sfinalizować. Przeważnie brak internetu objawia się tym, że cała transakcja przebiega prawidłowo do pewnego momentu, a pod jej koniec widzimy napis “transakcja anulowana” lub “ transakcja odrzucona”.

Często podczas takiej transakcji na naszym koncie może zostać zablokowana już suma do dokonania transakcji np. 200 zł na poczet wypłaty z bankomatu. Po odejściu od maszyny możemy na koncie nie mieć już tej sumy i będzie widniała ona jako “wypłata w danym dniu”. Przeważnie do 24h jest ona nam zwracana na konto, gdyż bankomaty i terminale rozliczają się z bankami po każdym dniu i w tym momencie bank otrzymuje informacje, że pieniądze nie zostały wypłacone. Jeśli po 24 godzinach nie odzyskamy danej sumy, powinniśmy udać się do banku i poprosić o jej zwrot.

Uszkodzona karta płatnicza

Jednym z powodów, dla których nasza transakcja zostanie odrzucona, jest również uszkodzenie samej karty płatniczej. Choć są to odpowiednio zaprojektowane i wytrzymałe karty, czasami mogą po prostu odmawiać posłuszeństwa. W kartach magnetycznych pasek magnetyczny może zostać uszkodzony, przetarty lub rozmagnesowany. W kartach z chipem może zostać on np. porysowany lub uszkodzony. Karty umożliwiające płatności zbliżeniowe mają z kolei wtopioną w swoim wnętrzu antenę, która również może zostać naderwana. Możliwości uszkodzenia karty płatniczej jest wiele. Czasami płatności zbliżeniowe i internetowe mogą działać a te na chip już nie. Jeśli problem powtarza się dla danego typu płatności, powinniśmy udać się do banku. Obecnie wymiana karty płatniczej nie jest dużym problemem. Uszkodzić kartę możemy noszą ją np. nieosłoniętą w portfelu a bezpośrednio w kieszeni lub nosząc portfel z kartą w tylnej kieszeni i siadając na nim. Karty też mogą przestać działać po kilku latach, kiedy to dobiega ich termin ważności i mają one już za sobą setki transakcji.

Uszkodzony terminal

Dość częstym powodem, dla którego nasza transakcja nie może zostać zrealizowana, jest po prostu uszkodzenie terminala. Są to urządzenia elektroniczne — jak każde inne, narażone na usterki czy awarie. Mogą być one spowodowane uderzeniami, upadkami czy intensywną eksploatacją, gdyż działają one przeważnie przez kilkanaście godzin dziennie. Zanim obsługa sklepu zorientuje się, że terminal jest uszkodzony, kilka pierwszych osób może po prostu otrzymać komunikat o odrzuceniu transakcji czy o niemożliwości jej przeprowadzania. W takie sytuacji tak jak w przypadku podejrzenia o uszkodzeniu karty płatniczej warto spróbować dokonać transakcji inną kartą oraz wykonać w razie niepowodzenia transakcje w innym sklepie obiema kartami. Otrzymamy wtedy szybko jasny sygnał czy była to nasza wina, czy wina terminalu.

Brak gotówki na koncie / limit wydatków

Częstą przyczyną odmowy wykonania transakcji i jej odrzucenia jest po prostu brak gotówki na karcie debetowej, lub kredytowej. Przeważnie nie sprawdzamy codziennie stanu konta, wiedząc orientacyjnie jaka suma na nim się znajduje. To często w połączeniu z szybkim trybem życia i stresem może spowodować, że będziemy chcieli dokonać palności, a nie będziemy mieli już środków do jej zrealizowania. Warto zatem po odmowie zalogować się do bankowości mobilnej w telefonie lub elektronicznej w komputerze i sprawdzić stan naszego konta. Czasami możemy również natrafić na blokadę wydatków — limit na karcie. Może być on ustawiony np. jako miesięczna suma wydatków. Często jest to powodem odrzucenia transakcji w miesiącach przedświątecznych, kiedy wydajemy zdecydowanie więcej pieniędzy niż zazwyczaj.

Nieobsługiwana karta

Czasami możemy spotkać się z sytuacją, że na terminalu pojawi się napis “karta nieobsługiwana”. Jest to pewnego rodzaju zaskoczenie, gdyż przeważnie nie często spotykamy się z takim problemem. Sytuacja ta można jednak się zdarzyć i nie będziemy mogli uregulować rachunku. Jest ona spowodowana tym iż terminale płatnicze obsługiwane są przez konkretne marki finansowe i banki. Te z kolei mogą nie akceptować pewnych typów kart, kart zagranicznych, kart pewnych banków czy kart wirtualnych, dzięki którym chętnie płacimy zbliżeniowo telefonami. Ostatnia opcja jest najbardziej prawdopodobna. Mając zatem kartę wirtualną i telefon, którym płacimy zbliżeniowo, powinniśmy wiedzieć, że niektóre termalne mogą po prostu nie obsługiwać tego typu płatności zbliżeniowych.

Kilka porad

Korzystając z kart płatniczych, warto skorzystać z kilku porad. Dobrym rozwiązaniem będzie noszenie przy sobie np. banknotu pięćdziesięcio złotowego lub stuzłotowego “na wszelki wypadek”. Nie musimy z niego korzystać, ale w razie odmowy transakcji będziemy mogli szybko wyciągać banknot i zapłacić nim za zakupy. Jego przenoszenie nie jest problematyczne, a czasami pozwoli wyjść nam z opresji. Kolejna poradą jest również udanie się do banku i porozmawianie z doradcami, jeśli będziemy mieli jakiekolwiek wątpliwości odnośnie płatności czy odrzucenia trakcji. W banku pracują specjaliści, którzy dobrze znają się na tej tematyce. Krótka rozmowa pozwoli wyjaśnić całą sytuację, a my będziemy mogli spokojnie dalej użytkować kartę płatniczą.

Warning: A non-numeric value encountered in /usr/home/rmenkala20/domains/bigdynia.pl/public_html/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 1008

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here