wino

Spożycie wina w naszym kraju już od kilkunastu lat utrzymuje się na stałym poziomie i mimo nieznacznych wahań wyraźnie daje się zauważyć tendencję wzrostową. Coraz chętniej sięgamy po ten szlachetny trunek i choć nadal pijemy go zdecydowanie mniej niż mieszkańcy innych europejskich krajów, to statystyki nie pozostawiają złudzeń — w roku 2019 statystyczny Polak wypił 6,2 litra wina.

Krótka charakterystyka polskiego rynku win

Porównując wspomniane na wstępie 6,2 litra na głowę mieszkańca z danymi pochodzącymi na przykład z Portugalii, wskaźnik ten nie wydaje się imponujący. Statystyczny Portugalczyk wypija w ciągu roku niemal 60 litrów wina, nie zapominajmy jednak o zupełnie innej mentalności, a także historii i kulturze picia, jaka funkcjonuje na południu Europy. Co ciekawe, sukcesywny wzrost znaczenia wina w Polsce to trend nietypowy i stojący w sprzeczności do sytuacji na przykład we Francji, którą zwyczajowo uznaje się za kolebkę winiarstwa. Kraj nad Sekwaną notuje spadek spożycia alkoholi niskoprocentowych, na rzecz tych o zdecydowanie wyższej zawartości alkoholu. Polski rynek jest więc atrakcyjną alternatywą dla branży winiarskiej, co dla konsumentów oznacza szereg korzyści — wybór win jest zdecydowanie większy, zdecydowanie prostszy staje się też dostęp do produktów nietuzinkowych, czy wręcz niszowych.

Popularyzacja wina na rynku krajowym możliwa jest między innymi dzięki wysiłkowi importerów. Sprowadzanie i późniejsza dystrybucja wina nie jest zajęciem łatwym i oprócz olbrzymiej wiedzy na temat trunków wymaga też dobrze zorganizowanego zaplecza logistycznego. Transport od producenta, niełatwe procedury celne i podatkowe, banderolowanie i magazynowanie to procesy będące sporym wyzwaniem nawet dla doświadczonych przedsiębiorców.  Dodatkowo wino podlega okresowym modom, kiedy to oprócz sztandarowych produktów duży wzrost zbytu odnotowują konkretne gatunki i style. Najlepszym przykładem jest gwałtowna popularność prosecco, primitivo czy hiszpańskiej Cavy.

Gdzie szukać dobrego wina?

To pytanie tylko na pozór wydaje się banalne. Wprawdzie w niemal każdym sklepie spożywczym i dyskoncie znajdziemy półki uginające się pod ciężarem butelek, jednak nie oznacza to, że wybór będzie czynnością prostą. Oferta handlowa jest szeroka, dominują jednak gatunki popularne, a ewentualne perełki giną w morzu standardowych propozycji. Problemem może okazać się również uzyskanie fachowej porady. Znalezienie sprzedawcy, który wysłucha klienta i będzie potrafił pomóc mu w doborze wina okaże się zadaniem nie tyle trudnym, ile najczęściej wręcz niewykonalnym. Nieco lepsza sytuacja panuje w sklepach specjalistycznych, te jednak nie wszędzie są dostępne, nie zawsze też mamy ochotę na długotrwałe i uciążliwe wycieczki w poszukiwaniu ulubionego alkoholu. 

Korzystną alternatywę stanowią internetowe sklepy z winem. Wzorcowy przykład znajdziemy pod adresem https://www.profilwino.pl/pl/c/Wytrawne/66. Strona prowadzona przez firmę Profil Wino, która jest cieszącym się uznaniem klientów dystrybutorem szlachetnych trunków, zawiera starannie dobrany asortyment łączący jakość z korzystnym poziomem cen. Tu też możemy liczyć na szereg informacji dodatkowych, które pomogą w podjęciu decyzji zakupowej. Zakup dobrego wina może być szybki, prosty i wygodny. Warto skorzystać!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here